٣٠ تن از دهاقین بالابلوک نحوه زرع وبرداشت سويابین را آموختند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

٣٠ تن از دهاقین بالابلوک نحوه زرع وبرداشت سويابین را آموختند

فراه(پژواک ١٣حمل٩١) : همزمان با کمپاین تخریب مزارع کوکناردرولسوالی با لابلوک ولایت فراه،  ٣٠ تن از دهاقین این ولسوالی ،نحوه زرع وبرداشت  سويابین را آموزش ديدند .

سويابين ازجمله حبوباتى است که داراى مواد غذايى مقوى مى باشد و نقش مهمى در از بين بردن فقر غذايى دارد و از آن بيش از ٢٠٠ نوع مواد غذايى مثل شير ، پنير ، بيسکيت ، چاکليت و غيره ساخته مى شود.

اين تعداد دهاقين درورکشاپ دوهفته يى که به ابتکار مقام ولايت فراه ورياست مبارزه با مواد مخدر آنولايت تدوير شده بود؛ اشتراک نمودند .

خان آقا "سکوت" یکتن از گردانند گان این ورکشاپ به پژواک گفت،  هدف ورکشاپ، آموزش نحوه زرع نبات سويابین وشیوه برداشت حاصل آن است.

سکوت اضافه کرد؛ این ورکشاپ به خاطری برای دهاقین ولسوالی بالابلوک دایر شده است که با تخریب مزارع کوکنار آنها در جريان کمپاین، از لحاظ اقتصادی متضرر نگردند و سویابین را که حاصل خوب دراین منطقه میدهد، زرع کنند.

وی گفت:"  زمین این ولایت بسترمناسب برای رشد سويابين میباشد. ریاست زراعت فراه برای متقاضیان،تخم این نبات را طور رایگان توزیع میکند. )

سید محمد ولسوال بالابلوک به پژواک تاييد کرد که اکثراً دهاقین این ولسوالی در سال روان کوکنار کشت کرده بودند؛ اما افزود  که تخریب مزارع آنها از دو هفته به اینطرف ادامه دارد.

او میگوید که سويابين قبلاً دراین ولسوالی نتیجه خوب داده است؛ اگر ، زارعین این نباتِ را دولت حمایت نمايد  مفاد بیشتر از کشت کوکنار بدست خواهند آورد.

 سراج الدین باشنده قریه شیوان ولسوالی بالابلوک و یکتن از اشتراک کنندگان این ورکشاپ با آنکه از تخریب مزارع کوکنارش نگران ميباشد ؛ اما ازاینکه نحوه زرع نبات جایگزین کوکنار را آموزش دیده،راضی به نظر میرسد.

وی گفت:"  میدانستم که کوکنار حرام است اما  روى مجبوریت آنراکشت میکردم، چون  کشت ديگر نباتات مصارف خانواده ام را پوره نمی کرد."

او گفت حالا تصیم دارد که درزمینش سويابين بکارد تا حاصل حلال برای نفقه فامیلش بدست آرد.

درعين حال  لعل محمد عزیری رییس زراعت فراه ميگويد که سويابين درقطعات نمایشی این نهاد، حاصل خوب داده وجاگزین کوکنار شده می تواند.

کمپاین تخریب مزارع کوکناردرولایت فراه بتاریخ (٢٧ حوت ٩٠) از بالا بلوک آغاز وبه گفتۀ  عزیزی تا کنون ١١٤ هکتارمزرعه آن تخریب شده است.


نظرات شما عزیزان:

shuaib
ساعت12:50---22 فروردين 1391
سلامونه
ذهین صیب چوپ یی! دا ولی؟


shuaib
ساعت6:24---16 فروردين 1391
سلام آقای ذهین
چی خبر از تحولات جدید؟
تبدیلی والی..............


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب